Vanaf 1 januari 2027 wil het kabinet een extra belasting invoeren op alle zakelijke leaseauto’s die niet volledig elektrisch zijn. Deze zogenaamde pseudo-eindheffing zorgt voor forse kostenstijgingen en maakt het leasen van hybrides vrijwel onmogelijk. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) slaat alarm en noemt de maatregel een “doodsteek voor de leaseauto”.
Wat houdt de pseudo-eindheffing in?
Werkgevers moeten straks 12% extra belasting betalen over de catalogusprijs van een niet-elektrische leaseauto. Dat geldt dus ook voor de schoonste plug-in hybrides.
➡️ Rekenvoorbeeld: een hybride VW Golf met een catalogusprijs van €50.000 kost de werkgever jaarlijks €6.000 extra belasting. Dat komt neer op €500 per maand, per auto.
Gevolg: de autokosten voor niet-EV’s stijgen met gemiddeld 50%. Werknemers worden hierdoor indirect verplicht elektrisch te gaan rijden.
Waarom is dit zo omstreden?
Volgens VZR mist de maatregel logica en rechtvaardiging:
-
Geen milieuwinst
Zware, volledig elektrische SUV’s uit China (bijv. 2.900 kg) krijgen een fiscaal voordeel, terwijl lichtere en zuinigere hybrides juist worden belast. -
Oneerlijke lasten
Zelfs als de auto niet privé wordt gebruikt, betaalt de werkgever de extra heffing. -
Infrastructuur loopt achter
Veel zakelijke rijders kunnen thuis geen laadpaal plaatsen of hebben last van netwerkcongestie. -
Negatieve impact op de markt
EV’s verdwijnen na vijf jaar massaal naar het buitenland, terwijl de Nederlandse tweedehandsmarkt voor EV’s nog niet volwassen is. -
Europa loopt al voorop
Vanaf 2035 zijn nieuwe brandstofauto’s in de EU verboden. Nederland loopt met deze maatregel onnodig vooruit.
Impact voor werkgevers en werknemers
Voor werkgevers betekent dit hogere autokosten en minder keuzevrijheid in hun wagenpark. Voor werknemers wordt de leaseauto duurder en vaak ook minder praktisch.
Tijd en flexibiliteit kopen via leaseovernemen.nl
Het goede nieuws: het is nog geen 2027. Bij leaseovernemen.nl kun je bestaande leasecontracten (lease occasions) overnemen. Daarmee koop je tijd en flexibiliteit om af te wachen waar het echt naar toe gaat met de regelgeving:
-
Je rijdt nog enkele jaren voordelig in een hybride of brandstofauto, zonder dat de pseudo-eindheffing al geldt.
-
Je zit niet meteen vast aan een lange looptijd of ongunstige voorwaarden van een nieuw contract.
-
Je hebt de ruimte om de ontwikkelingen rond elektrisch rijden, infrastructuur en beleid rustig af te wachten.
Met andere woorden: via ons platform houd je de regie in eigen handen.
---
Update 12 oktober:
Leaserijders haken af: gevaar voor CO₂-opmars
Recent onderzoek van VZR toont dat als de voorgestelde pseudo-eindheffing (12 % van cataloguswaarde per jaar op leaseauto’s met fossiele of hybride aandrijving) wordt doorgevoerd, maar liefst 59 % van de leaserijders wil uitwijken naar alternatieven met hogere CO₂-uitstoot. VZR
Wat blijkt uit de cijfers:
-
22 % zegt geen privégebruik meer van de leaseauto te maken (dus privé een vaak oudere of minder zuinige auto gebruiken). VZR
-
16 % kiest ervoor de zakelijke kilometers via hun privéauto te rijden en te declareren. VZR
-
7 % overweegt een oldtimer (youngtimer). VZR
-
Slechts 41 % zegt alsnog voor volledig elektrisch te kiezen. VZR
De paradox: een maatregel bedoeld om duurzaamheid te stimuleren, leidt er volgens VZR toe dat het klimaatbeleid averechts uitpakt — doordat mensen teruggrijpen op slechtere alternatieven met hogere uitstoot. VZR