In de eerste helft van 2025 zijn maar liefst 19.000–20.000 gebruikte elektrische auto’s geëxporteerd uit Nederland – meer dan een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Ter vergelijking: bijna 64.000 nieuwe EV’s werden in dezelfde periode hier geregistreerd.

Grote namen met vierjarige contracten

De meeste geëxporteerde EV’s zijn Tesla Model 3, Kia Niro, Hyundai Kona en Audi e‑tron, doorgaans afkomstig uit leaseconstructies met zo’n vier jaar leeftijd.

💸 Oorzaken: fiscale gaten & onzekerheid

Veel van deze leaseauto’s werden mede dankzij stimulering via lage bijtelling gekocht. Nu de contracten aflopen zijn ze in trek in het buitenland — maar er ontbreekt een stabiel langjarig fiscaal beleid, zo waarschuwt Bovag. Daardoor blijven zakelijke én particuliere rijders terughoudend bij aankoop en verlenging.

Wat betekent dit voor jou als ondernemer of zakelijke rijder?

Kortere leasecontracten = exportrisico

Leasecontracten van ~4 jaar vallen nu uit elkaar. Zonder duidelijke fiscale doorstart (of “verlengingsprikkel”) verdwijnen deze voertuigen naar landen waar bijtelling opnieuw telt. Dat betekent: minder hoogwaardige gebruikte EV’s beschikbaar op de Nederlandse markt.

Waardedaling bij terugkomst

Voertuigen eindigen met lagere restwaarde omdat exportdruk ontstaat. Zo kunnen leasemaatschappen terughoudender worden met B‑ of C-segment BEV’s die makkelijk in het buitenland te vermarkten zijn.

Onderhandelingen & slimme strategie nodig

Voor zakelijke rijders die aan het einde van hun contract zitten, loont het om samen met fleet‑managers of leasemaatschappijen:

  • Actief te plannen rond verlenging vs. exportmoment,

  • Aandacht te vragen voor modelkeuze (TE: BBB- of D/E-segment waarin export minder vanzelfsprekend is),

  • En te zorgen dat fiscale steunmaatregelen doorlopen of gecommuniceerd worden.

Spotlights: export‑gevoelige modellen

  • Tesla Model 3 – bijna 6.000 exemplaren geëxporteerd in 6 maanden

  • Kia Niro, Hyundai Kona, Audi e‑tron – ook flink vertegenwoordigd

🚨 Deze wagenmodellen lenen zich sterk voor export: relatief volwassen batterijtechnologie, grote Europese vraag en soepel fiscaal speelveld.

De route vooruit voor zakelijke rijders

  1. Blijf op de hoogte van fiscale trends: onzekerheid over bijtelling en BPM na 4 jaar beïnvloedt contractbesluiten en restwaardes.

  2. Denk strategisch na over contractduur: kies verlenging, vervroegde uitruil of verkoop binnen land.

  3. Modelselectie maakt het verschil: driejarige lease op segmenten met minder exportinteresse = stabielere restwaarde en keuze-opties.

🔑 Conclusie

De export van 20.000 gebruikte EV’s in een halfjaar is een wake-up call. Als zakelijke rijder of ondernemer moet je anticiperen op fiscale onzekerheid en contractbeëindiging. Door proactief te kiezen voor de juiste voertuigen, looptijd en restwaarde-inzicht, behoud je grip op je mobiliteitskosten.

📌 En juist daarom kijken steeds meer ondernemers naar leaseovername: je stapt in op het moment dat anderen uitstappen — met kortere resterende looptijden, vaak tegen aantrekkelijker maandlasten van voor de inflatie. Slim instappen, zonder lange verplichting.