Het jaar 2025 brengt grote veranderingen met zich mee voor automobilisten. Denk aan belastingregels, milieumaatregelen en subsidieregelingen. Dit zijn de belangrijkste zaken om rekening mee te houden.


1. SEPP-subsidie stopt definitief

De SEPP-subsidie (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren) wordt in 2025 beëindigd. Deze subsidie stimuleerde de aanschaf van elektrische auto's door particulieren, maar de regeling heeft haar doel bereikt: de markt voor elektrische voertuigen is volwassen geworden. Dit betekent dat je vanaf 2025 geen financiële ondersteuning meer krijgt bij het kopen of leasen van een elektrische auto.


2. Strengere milieuzones in binnensteden

Vanaf 2025 worden in steeds meer steden strengere milieuzones ingevoerd. Dit betekent dat oudere diesel- en benzineauto's bepaalde stadscentra niet meer in mogen. In steden zoals Amsterdam, Amersfoort, Assen, Delft, Den Haag, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Utrecht, Tilburg en Zwolle wordt het beleid aangescherpt:

  • Dieselauto’s: Auto's met een emissieklasse lager dan 4 worden geweerd.
  • Benzineauto’s: Naar verwachting zullen ook oudere benzineauto’s op termijn worden beperkt in sommige steden.
  • Tip: Als je veel in steden rijdt, kan een elektrische auto of een moderne benzine- of dieselauto met een hoge emissieklasse een verstandige keuze zijn.

3. Wegenbelasting verandert: betalen per kilometer in zicht

Hoewel het systeem van "betalen naar gebruik" pas later volledig wordt ingevoerd, zijn er in 2025 al voorbereidingen gaande. Vanaf 2025 zullen elektrische auto's niet langer volledig vrijgesteld zijn van wegenbelasting. In plaats daarvan zullen EV-rijders een percentage van de motorrijtuigenbelasting (mrb) gaan betalen: 25% van het benzinetarief in de beginperiode. Deze regeling zal geleidelijk toenemen tot 75% in de jaren 2026-2029 en uiteindelijk het volledige tarief vanaf 2030. EV-rijders kunnen daardoor extra kosten verwachten, bijvoorbeeld door te betalen per kilometer.


4. Bijtelling elektrische auto's omhoog

De bijtelling voor elektrische auto’s stijgt in 2025 van 16% naar 22% over de eerste €30.000 van de catalogusprijs. Voor zakelijke rijders betekent dit een hogere maandelijkse belasting, vooral voor duurdere modellen.


5. BPM en brandstofkosten omhoog

De BPM op nieuwe benzine- en dieselauto’s wordt verder verhoogd om de overstap naar elektrisch rijden te stimuleren. Tegelijkertijd stijgen de brandstofkosten door hogere accijnzen en CO₂-heffingen. Dit maakt fossiele brandstofauto’s duurder in gebruik.


Wat betekent dit voor (private) lease en contracten overnemen?

De veranderingen brengen niet alleen uitdagingen, maar ook kansen:

  1. Voordelig overstappen: Door een (private) lease occasion over te nemen, omzeil je de hoge BPM en profiteer je van lagere maandlasten.
  2. Milieuzones vermijden: Moderne elektrische of hybride leaseauto's zijn een slimme keuze om toegang te houden tot binnensteden.
  3. Kortere looptijden: Door een bestaand leasecontract over te nemen, kun je flexibeler inspelen op nieuwe regelingen en milieumaatregelen.

Conclusie

2025 wordt een jaar van veranderingen voor automobilisten. De beëindiging van de SEPP-subsidie, strengere milieuzones en stijgende kosten maken het belangrijk om je keuzes goed af te wegen. Een private lease occasion kan een slimme manier zijn om kosten te beheersen en voorbereid te zijn op de toekomst. Ontdek jouw mogelijkheden op LeaseOvernemen.nl en vind een leasecontract ter overname dat past bij jouw situatie.