Elektrisch rijden heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen, mede dankzij belastingvoordelen en stimuleringsmaatregelen. Maar per 2025 veranderde het belastinglandschap voor elektrische voertuigen (EV’s) aanzienlijk. Hieronder lees je wat deze wijzigingen inhouden en hoe ze invloed hebben op elektrische rijders.
Overgang naar wegenbelasting voor EV’s
Tot en met 2024 betaalden eigenaren van elektrische auto’s geen wegenbelasting (MRB). Dit belastingvoordeel werd ingevoerd om de adoptie van EV’s te versnellen. Sinds 1 januari 2025 kwam hier verandering in. Elektrische rijders betalen nu een gedeeltelijke wegenbelasting. Dit is een eerste stap richting volledige belastinggelijkheid tussen EV’s en brandstofauto’s, die in 2030 wordt verwacht.
Wat verandert er precies?
- Invoering van gedeeltelijke MRB: In 2025 betalen EV-eigenaren 25% van het standaardtarief voor wegenbelasting. Dit percentage wordt in de jaren daarna stapsgewijs verhoogd.
- Volledig tarief vanaf 2030: Vanaf 2030 betalen elektrische voertuigen hetzelfde tarief als auto's met een verbrandingsmotor.
- Overgangsregeling voor plug-in hybrides: Plug-in hybride voertuigen (PHEV’s) profiteerden tot en met 2024 van een halvering van de wegenbelasting. Sinds 2025 betalen ook zij het volledige tarief.
Waarom deze wijzigingen?
De overheid wil het belastingstelsel eerlijker maken en meer inkomsten genereren naarmate elektrisch rijden de norm wordt. Met de groeiende populariteit van EV’s nemen de accijnsinkomsten op brandstof af. Om dit verlies te compenseren, wordt wegenbelasting voor elektrische auto’s stapsgewijs ingevoerd. Bovendien benadrukt de overheid dat EV’s, ondanks hun milieuvriendelijke karakter, ook gebruikmaken van infrastructuur die onderhouden moet worden.
Gevolgen voor elektrische rijders
Voor huidige en toekomstige elektrische rijders zijn er een paar belangrijke aandachtspunten:
- Totale kosten van eigendom (TCO): De jaarlijkse kosten voor het bezitten van een EV zullen stijgen door de invoering van wegenbelasting. Dit kan van invloed zijn op de keuze tussen elektrisch en fossiel rijden.
- Markteffecten: De hogere kosten kunnen de vraag naar tweedehands EV’s tijdelijk afremmen, wat mogelijk resulteert in een grotere beschikbaarheid en lagere prijzen op de occasionmarkt.
Conclusie
De invoering van wegenbelasting voor elektrische auto’s vanaf 2025 markeert een belangrijke verandering in het beleid rondom duurzame mobiliteit. Hoewel elektrisch rijden iets duurder wordt, blijven EV’s aantrekkelijk dankzij lagere gebruikskosten, en de milieuvriendelijkheid waardoor je wel milieuzones in mag rijden die voor bijvoorbeeld voor oude diesels al verboden terrein zijn. En bekijk natuurlijk ons actuele aanbod van elektrische lease occasions om te profiteren van koretere looptijden, snelle beschikbaarheid en voordeligere tarieven. Het is belangrijk om je goed voor te bereiden op deze veranderingen, zodat je optimaal profiteert van de voordelen van elektrisch rijden.